Ce este Sistemul ESP, cum funcționează și care sunt avantajele sale

În ultimii ani, siguranța rutieră a devenit o prioritate pentru producătorii auto. Prin urmare, procesul de dezvoltarea și implementarea sistemelor de siguranță active joacă un rol crucial în prevenirea accidentelor.

Intr-o scurta idee, ESP sau Electronic Stability Program este un sistem de siguranță al mașinii care menține stabilitatea și permite manevrarea în condiții de siguranță, intervenind în situații de derapaj sau pierdere de control cauzate de condiții dificile de drum sau viteză excesivă.

În acest articol, vom discuta despre modul de funcționare al unui sistem ESP și despre avantajele sale.

Ce este un sistem ESP?

ESP, cunoscut și sub denumirea de Electronic Stability Program sau Programul Electronic de Stabilitate, este un sistem de siguranță conceput pentru a te ajuta să păstrezi controlul mașinii în timpul unei manevre ezitante, cum ar fi o manevră de evitare a unei mașini staționate pe autostradă. Acesta este conceput pentru a îmbunătăți stabilitatea unui vehicul prin detectarea și reducerea pierderii tracțiunii, împiedicând astfel derapajul necontrolat. Atunci când programul de control al stabilității detectează o pierdere a controlului asupra direcției, acesta aplică automat frânele individuale pentru a ajuta la „dirijarea” vehiculului în direcția dorită de șofer.

Care este diferența dintre ESC și ESP?

esc dsc esp vdc vsa

Merită să ții cont de faptul că mașina ta ar putea avea instalat ESP, dar s-ar putea să poarte o altă denumire. Producătorii de automobile au înregistrat diferite denumiri și acronime pentru acest sistem, dar toate acestea au aceeași funcție. Sistemul este denumit uneori VDC (Vehicle Dynamic Control), VSA (Vehicle Stability Assist) sau DSC (Dynamic Stability Control) pe listele de echipamente ale vehiculelor.

Unele mărci preferă să dea sistemului propria lor amprentă: Volvo folosește denumirea Dynamic Stability & Traction Control (DTSC), în timp ce Porsche îl numește PSM (Porsche Stability Management – a nu se confunda cu PASM, care înseamnă Porsche Active Suspension Management și descrie sistemul de suspensie adaptivă Porsche.

Inițialele cândva comune TCS (Traction-Control System) sau ASR (Antriebsschlupfregelung, „controlul alunecării tracțiunii”, în germană) sunt folosite pentru tehnologia de prevenire a patinării roților și erau mai frecvente înainte de a fi integrate în controlul electronic al stabilității în majoritatea modelelor.

Cum funcționează sistemul ESP?

Sistemul ESP utilizează o combinație de senzori și componente pentru a monitoriza constant comportamentul mașinii și a interveni, în mod active, în cazul în care există riscul de derapaj sau pierdere a controlului.

  • Senzorii de viteză: Sistemul ESP este dotat cu senzori de viteză montați la fiecare roată. Acești senzori măsoară viteza de rotație a fiecărei roți și transmit informațiile către unitatea de control a sistemului.
  • Senzorul unghiului de viraj al volanului: Un alt senzor important este cel care măsoară unghiul de viraj al volanului. Acesta detectează mișcările volanului și transmite informațiile către unitatea de control.
  • Senzorul de măsurare a ratei de rotație a mașinii: Sistemul ESP este echipat cu un senzor care măsoară rata de rotație a mașinii în jurul axei sale verticale. Această informație ajută sistemul să detecteze orice abatere de la traiectoria dorită.
  • Unitatea de control și modulatorul electrohidraulic: Unitatea de control primește informațiile de la toți senzorii și, în funcție de datele primite, decide asupra necesității intervenției. Modulatorul electrohidraulic este responsabil de aplicarea forței de frânare selectivă pe fiecare roată, pentru a redresa mașina și a o menține pe traiectoria corectă.

Cauti masina second hand? Vezi oferta Golden Auto 👉 de Skoda

Care sunt avatajele unui sistem ESP?

Sistemul ESP oferă o serie de avantaje în ceea ce privește siguranța rutieră. Printre cele mai importante se numără:

  • Control mai bun asupra mașinii în situații de urgență: ESP intervine rapid în cazul unor manevre bruște sau violente, ajutând mașina să revină pe traiectoria corectă și prevenind, astfel, pierderea controlului.
  • Siguranță pe diferite tipuri de drum: Indiferent de condițiile de drum, precum șosele umede, acoperite cu zăpadă sau polei, sistemul ESP asigură stabilitatea mașinii și previne derapajul.
  • Evitarea obstacolelor: Cu ajutorul sistemului ESP, șoferul poate evita mai ușor obstacolele apărute pe drum, asigurându-se că mașina rămâne pe traiectoria corectă.

Când se aprinde martorul ESP la bord?

Există mai multe motive principale pentru care martorul ESP se aprinde în bord. Acestea includ:

  • Defecțiuni la senzorii de viteză: Sistemul ESP utilizează senzori de viteză montați la nivelul fiecărei roți pentru a monitoriza viteza de rotație a acestora. Dacă unul sau mai mulți dintre acești senzori întâmpină o defecțiune și nu mai transmit semnalele necesare către unitatea de control, martorul ESP se va aprinde.
  • Defecțiuni la senzorul unghiului de direcție: Senzorul unghiului de direcție măsoară mișcările volanului și transmite aceste informații către unitatea de control a sistemului ESP. Dacă acest senzor nu funcționează corect sau întâmpină o defecțiune, martorul ESP se va aprinde.
  • Defecțiuni la unitatea de control: Unitatea de control a sistemului ESP primește informațiile de la senzori și decide asupra necesității intervenției. Dacă unitatea de control întâmpină o defecțiune sau are o problemă de comunicare, martorul ESP poate semnaliza această situație.
  • Porțiuni de drum cu aderență scăzută: Sistemul ESP poate detecta o scădere a aderenței pe anumite porțiuni de drum, cum ar fi șosele umede sau acoperite cu zăpadă. În aceste situații, sistemul poate interveni pentru a menține stabilitatea mașinii, iar martorul ESP se poate aprinde pentru a indica acest lucru.

Este important de menționat că atunci când martorul ESP se aprinde în bord, este recomandat să verifici mașina într-un service autorizat pentru a identifica problema exactă și a o remedia. De asemenea, ar trebui să conduci cu prudență și să eviți manevrele bruste până când problema este rezolvată. Sistemul ESP joacă un rol important în menținerea stabilității și siguranței pe drum, iar remedierea defecțiunilor este esențială pentru a te asigura că mașina funcționează în parametri optimi.

Lamborghini Urus
549,999 € (Toate taxele incluse)
Mercedes-Benz S 450 Coupe AMG
74,999 € (Toate taxele incluse)
Volvo XC60 B4 AWD Mild-Hybrid
31,999 € (Toate taxele incluse)
Volkswagen Tiguan 4MOTION Pachet R-Line
25,999 € (Toate taxele incluse)
Mercedes-Benz GLE Coupe 450 AMG
42,999 € (Toate taxele incluse)
BMW X3 xDrive 25d M-Sport
38,999 € (Toate taxele incluse)
Dacia Spring EXTREME
15,000 € (Toate taxele incluse)
BMW X6 30d M-Sport
70,499 € (Toate taxele incluse)
Glisează spre stânga

Cum trebuie procedat în momentul în care intervine sistemul ESP?

Sistemul ESP intervine în situații în care există riscul de derapaj sau pierdere a controlului asupra mașinii. În cazul în care martorul ESP se aprinde, este important să ții cont de următoarele:

  • Fii calm: Dacă sistemul ESP intervine, este posibil să simți că mașina este redresată. Păstrează-ți calmul și evită schimbările bruște de direcție.
  • Evită frânarea bruscă: În loc să frânezi brusc, permite sistemului ESP să aplice forța de frânare selectivă pe fiecare roată, pentru a redresa mașina.

Cauti masina in rate? Vezi oferta Golden Auto 👉 de Tesla

Există cazuri în care trebuie să fie dezactivat sistemul ESP?

esp off

În general, sistemul ESP ar trebui să rămână activ în permanență pentru a asigura siguranța rutieră. Cu toate acestea, există situații în care dezactivarea sa poate fi necesară, cum ar fi:

  • Mașina este blocată în zăpadă, noroi sau nisip: În astfel de situații, sistemul ESP poate detecta că roțile patinează și poate limita puterea transmisă la acestea. Pentru a scoate mașina din această situație, este necesar să dezactivezi temporar sistemul ESP.
  • Înlocuirea unei roți cu rezervă de dimensiuni reduse: Dacă înlocuiești o roată defectă cu o roată de rezervă de dimensiuni diferite, este necesar să dezactivezi temporar sistemul ESP, deoarece acesta poate fi afectat de diferența de mărime a roților.

Sistemul ESP reprezintă o inovație remarcabilă în domeniul siguranței rutiere, având capacitatea de a preveni pierderea controlului asupra vehiculului în diverse situații critice. Utilizarea acestui sistem poate aduce numeroase avantaje în îmbunătățirea siguranței pe drumuri. Cu toate acestea, este important să reținem că sistemul ESP are și limitări.

Conducerea prudentă și respectarea regulilor de circulație rămân esențiale pentru siguranța noastră pe șosea. Chiar dacă vehiculul este dotat cu un sistem ESP funcțional, acesta nu poate compensa, în totalitate, comportamentul imprudent al șoferului. Este important să fim atenți la viteza de deplasare, să păstrăm o distanță adecvată față de vehiculele din față, să semnalizăm corect și să acordăm prioritate în mod corespunzător.

De asemenea, adaptarea la condițiile de drum este foarte. Sistemul ESP poate oferi asistență în situații cum ar fi derapajul pe carosabilul umed sau acoperit cu zăpadă, însă este important să ne ajustăm stilul de conducere și să adaptăm viteza la condițiile de drum prezente. Utilizarea anvelopelor adecvate pentru sezon și menținerea acestora în stare bună de funcționare contribuie de asemenea la siguranța rutieră.

Top