Unghi de fugă: ce este și de ce este important pentru siguranța mașinii tale?

unghi de fuga

Când vine vorba despre siguranța și stabilitatea unei mașini, puțini șoferi acordă atenție unghiurilor de direcție. Însă unul dintre cei mai importanți factori care influențează comportamentul vehiculului pe drum este unghiul de fugă. Acest parametru afectează manevrabilitatea, stabilitatea în viraje și chiar uzura anvelopelor. Dacă unghiul de fugă nu este corect reglat, mașina poate deveni dificil de controlat, punând în pericol atât siguranța ta, cât și a celorlalți participanți la trafic.

 

În acest articol, îți explicăm ce este unghiul de fugă, cum afectează comportamentul mașinii și ce trebuie să faci pentru a menține un reglaj corect.

Ce este unghiul de fugă?

Unghiul de fugă, cunoscut și sub denumirea de caster, reprezintă înclinarea axei pivotului roților față de o linie perpendiculară pe sol, privită din lateralul mașinii. Acest unghi poate fi pozitiv, negativ sau neutru, influențând felul în care roțile se aliniază la direcția de mers și cum revine volanul la poziția centrală după un viraj.

  • Unghi de fugă pozitiv – Axa pivotului este înclinată spre partea din spate a mașinii. Acest lucru îmbunătățește stabilitatea la viteze mari, ajută volanul să revină la poziția neutră după un viraj și reduce tendința de a trage într-o parte.
  • Unghi de fugă negativ – Axa pivotului este înclinată spre partea din față a mașinii. Acest unghi este rar folosit la vehiculele de stradă, fiind întâlnit mai des la mașinile de curse care au nevoie de un răspuns rapid la direcție, dar sacrifică stabilitatea.
  • Unghi de fugă neutru – Nu există înclinare, iar direcția rămâne neutră. Aceasta este o situație rar întâlnită, pentru că majoritatea mașinilor folosesc un unghi de fugă pozitiv pentru o mai bună stabilitate.
Beneficii și finanțare Golden Auto

De ce este important unghiul de fugă?

Corectitudinea unghiului de fugă influențează, în mod direct, felul în care mașina se comportă pe drum. Un reglaj greșit poate afecta stabilitatea vehiculului, provoca uzura neuniformă a anvelopelor și face ca direcția să devină imprecisă.

1. Stabilitate la viteze mari

Dacă ai observat că volanul vibrează sau că mașina pare instabilă pe autostradă, este posibil ca unghiul de fugă să fie incorect reglat. Un unghi de fugă pozitiv asigură o stabilitate mai mare la viteze mari, menținând mașina pe traiectoria corectă fără a necesita corecții constante din partea șoferului.

2. Revenirea volanului în poziția centrală

Atunci când ieși dintr-un viraj, volanul ar trebui să revină automat la poziția neutră fără efort suplimentar din partea ta. Dacă acest lucru nu se întâmplă sau dacă volanul revine prea lent, este posibil să ai un unghi de fugă incorect.

3. Manevrabilitate și precizia direcției

Un unghi de fugă greșit poate face ca mașina să fie greu de controlat în viraje sau să tragă într-o parte, ceea ce poate fi periculos, mai ales pe drumuri umede sau alunecoase.

Cauti masina second hand? Vezi oferta Golden Auto 👉 de BMW M4 rulat

4. Uzura anvelopelor

Un unghi de fugă incorect duce la uzură neuniformă a anvelopelor, ceea ce înseamnă că acestea se vor deteriora mai repede și va trebui să le înlocuiești mai des. Dacă observi că anvelopele tale se uzează mai repede pe margini sau pe mijloc, este momentul să verifici geometria direcției.

Semne că ai probleme cu unghiul de fugă

Dacă unghiul de fugă nu este corect reglat, vei observa câteva semne evidente în comportamentul mașinii:

  • Mașina trage într-o parte – Dacă trebuie să corectezi constant direcția pentru a merge drept, este posibil ca unghiul de fugă să fie dereglat.
  • Volanul nu revine la poziția neutră – După un viraj, volanul ar trebui să revină automat la poziția centrală. Dacă acest lucru nu se întâmplă, există o problemă cu geometria direcției.
  • Vibrații în volan – Un unghi de fugă incorect poate duce la vibrații la viteze mari, semn că direcția nu este bine aliniată.
  • Uzură neuniformă a anvelopelor – Dacă observi că anvelopele tale se uzează mai mult pe o parte decât pe cealaltă, este un semn clar că geometria roților trebuie verificată.

Cauti masina in rate? Vezi oferta Golden Auto 👉 de Volvo XC60 rulat

Cum se reglează unghiul de fugă?

Reglajul unghiului de fugă face parte din geometria direcției și trebuie realizat într-un service auto echipat cu aparatură specializată. Mecanicii vor măsura unghiul și vor face ajustările necesare pentru a se încadra în valorile recomandate de producătorul mașinii.

Când trebuie verificat unghiul de fugă?

Îți recomandăm verificarea unghiului de fugă în următoarele situații:

  • După schimbarea unor componente ale direcției (brațe de direcție, amortizoare, bucșe);
  • După un accident sau un impact puternic cu un obstacol (bordură, groapă);
  • Dacă observi oricare dintre simptomele de mai sus;
  • Ca parte a unei verificări periodice, la fiecare 10.000 – 20.000 km.

 

Deși nu este la fel de cunoscut ca alți parametri ai direcției, unghiul de fugă are un rol important. Un reglaj corect îți va oferi o direcție precisă, o stabilitate mai bună la viteze mari și o uzură uniformă a anvelopelor. Dacă observi că mașina trage într-o parte, volanul nu revine la poziția neutră sau apar vibrații la viteze mari, este momentul să faci o verificare a geometriei direcției.

Audi Q8 50 TDI Mild-Hybrid 286 CP 3x S Line
Preț: 65,999 € (TVA Deductibil)
Audi Q5 40 TDI Quattro S Tronic S Line
Preț: 38,499 € (TVA Deductibil)
Mercedes-Benz GLC 300de Plug-In Hibrid 4MATIC AMG Pachet
Preț: 31,499 € (Toate taxele incluse)
Hyundai Tucson 1.6 CRDi 48V-Hybrid 2WD DCT Select
Preț: 21,999 € (Toate taxele incluse)
Volkswagen Phaeton Long Exclusive Edition
Preț: 19,499 € (Toate taxele incluse)
BMW 840d Gran Coupe (G16) xDrive M-Pachet
Preț: 61,999 € (Toate taxele incluse)
Mercedes-Benz AMG GT 53 4MATIC+ 435 CP
Preț: 87,000 € (Toate taxele incluse)
Skoda Octavia VRS Facelift 4WD Race Blue
Preț: 17,999 € (Toate taxele incluse)
Glisează spre stânga
Top